Med det nye kulturhusets plassering kompletteres den siste veggen i byens viktigste offentlige rom,- torget. Sammen med Samfunnshuset, Rolf Hansen-gården/ Kongens gate 28 og 27, Torggata 1 dannes det en nesten barokk carrè rundt torgplassen og forsterker byrommet fokus punkt; kirka og kirkegavelen.
Det er naturlig at denne scenografien videreføres i denne carrèen av bygninger med en litt dempet grå-oker lys fargebruk. Slik får kirka stå alene med sin hvite flater og opprettholde sin hovedrolle i torgrommet og byens sentrum. Byplanmessige overordnede valg har, gjennom reguleringsplaners bestemmelser, innflytelse på kulturhusets form. Østre del er bygd lavere for å opprettholde lesbarhet til aksen Kongens gate – branntårnet, en akse som har sitt utspring i reguleringsarbeidet i og etter krigen, BSR.
Fasadelivet i spranget mellom nedsenket del og huset øvrige form er en videreføring av samme liv som fasadene i Kongens gate vestre side. Slik knytter kulturhuset kontakt med kvartalsstrukturen sentrums-bebyggelsen i Sørsia bydel forøvrig. Kulturhusets form er artikulert med varierte høyder og sprang i fasadeliv. Bygningen utgjør en stor form i byen.
Variasjonene i bygningskroppens form er styrt av flere grunner:
• Tilpasning til skala og volumer i omkringliggende bebyggelse
• La bygningen på forskjellige måter la indre innhold komme til uttrykk i eksteriøret
• Definere romdannelser av varierte typer rundt bygget.
Hovedmateriale i fasader er tegl. Teglflatene binder huset sammen til en helhet. Tegl som byggematerialet har tunge tradisjoner i Steinkjer. Gjenreisningbyen preges av pussarkitektur med mineralittpuss ofte på veggkonstruksjoner av hulmurt tegl. Utvendig puss er imidlertid mindre brukt i senere tid og rene teglfasader er blitt et økende innslag i bybildet. Valget av tegl baseres på å innfri intensjonene nevnt innledningsvis, byggeskikk i byen og byggemåtens kvaliteter mtp. driftsfordeler.
Strandveien 4 utgjør vestre del av kulturhuset og gjenbruker eksisterende bygningsmasse. Denne delen, som vender bort fra torgområdet, har fått en kontrasterende fasadeløsning med en kombinasjon av lette metallkassetter i champagnefarget, perforert aluminium og puss. Valget baseres hovedsaklig på den opprinnelige bygningens art, med fasader av glass-/aluminiumsystemer og massive betongvegger. Fasadepuss er samme type som samfunnshuset og henter opp denne bygningens uttrykk Slik dannes en beslektet avslutning av kulturkvartalet mot øst og vest. Metallfasade er også brukt på teknisk bygning på taket. Det er ønskelig at denne formen ikke inngår i kulturhusets hovedform, samtidig som spekteret av typer fasadematerialer holdes begrenset